Helaas wordt een groot gedeelte van het personeel in winkels geconfronteerd met agressie en geweld door klanten. Een onderzoek van Kantar Public in opdracht van Detailhandel Nederland in Den Haag (september 2017) laat zien dat vier op de tien winkelmedewerkers agressie en geweld op de winkelvloer ervaren. Bij het onderzoek is ook gevraagd welke momenten aanleiding kunnen geven voor agressie. De top 3 is daarbij:

  • Klacht van een ontevreden klant 36%
  • Afhandeling van winkeldiefstal 34%
  • Als een product niet meer verkrijgbaar is 23%

Om escalatie te kunnen voorkomen, moeten winkelmedewerkers professioneel blijven en vakkundig kunnen optreden tegen agressief gedrag.

De eendaagse training “omgaan met agressie in de detailhandel” geeft winkelmedewerkers inzicht in het onderwerp agressie en tools hoe men om kan gaan met agressie. Hoe herken ik agressiesignalen, hoe ga ik om met agressie, hoe voorkom ik escalatie en hoe ga ik om met escalatie. Theorie wordt afgewisseld met veel praktijk in de vorm van rollenspelen.

Inhoud in grote lijnen

  • Welkom en voorstellen
  • Ervaringen delen met het onderwerp
  • Wat is agressie?
  • Waarom zijn mensen agressief en welke vormen van agressie zijn er?
  • Herkennen van agressiesignalen.
  • Grenzen aanvoelen en herkennen van escalatie van agressie.
  • Inschatten van de toerekeningsvatbaarheid.
  • Wat mag wel en wat mag niet van de wet.
  • Algemene tools om agressie of erger te voorkomen.
  • Wat te doen in geval van escalatie
  • Huisregels
  • Nazorg

Vorm

  • Theorie
  • Rollenspelen

Duur

  • 00 – 17.00 h.

Kosten

  • €279,- ex 21% BTW p.p. inclusief catering, lunch en cursusmateriaal.

Docent

Gilbert Rijksen heeft uitgebreide ervaring in de beveiligingsbranche en heeft veel praktijkervaring opgedaan met het onderwerp agressie in de detailhandel. Deze ervaringsdeskundige is een mensen-mens die rust en vertrouwen uitstraalt en tijdens zijn trainingen een aangename sfeer creëert, waardoor mensen zich snel op het gemak voelen, ervaringen durven delen en zich openstellen om gecoacht te worden.

Meer informatie

Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen?
Neem dan contact met ons op per e-mail backoffice@www.blijwerkt.nl of telefonisch 088 – 19 99 100.